Voorbeschouwing GP Duitsland
Door Olav Mol, donderdag 22 juli om 12 36
angrypix -
algemeen |
details & reacties (36) |
Ja, en dat op dezelfde dag als Roger Williamson overleed nadat zijn F1 in brand vloog (na een crash), 37 jaar geleden.
ff off-topic: las net dit vreselijk bericht..
Dodelijk ongeval Zandvoort na brand in auto
Er is meer informatie naar buiten gekomen over het dodelijke ongeval op het circuit van Zandvoort. Eerdere berichten spraken van een aanrijding, maar dat bleek niet het geval.
Het dodelijke ongeval vond plaats doordat een Formule-auto spontaan in brand vloog en de bestuurder niet meer op tijd bevrijd kon worden. Het tragische ongeval gebeurde tijdens een racesessie, die georganiseerd werd door de familie Bleekemolen.
Dergelijke sessies worden bijzonder vaak gehouden in Zandvoort. Particulieren kunnen dan in een racewagen of een snelle personenwagen stappen, om zo zelf te ervaren hoe het is om in een dergelijke auto te rijden. "Vanmiddag is een Formule-auto spontaan in de brand gevlogen tijdens een privésessie op het circuit van Zandvoort", bevestigde een woordvoerder van het circuit tegenover GPUpdate.net. "Hoe dat is gekomen, is onbekend. De bestuurder heeft de auto nog wel tot stilstand kunnen brengen, maar slaagde er vervolgens niet in om eruit te klimmen. Ook de toegesnelde hulpdiensten konden de bestuurder niet meer helpen, waarna deze helaas is overleden."
gpupdate.net
In de wereld waarin wij leven krijgen bijzondere gebeurtenissen vaak overdreven veel aandacht. Als er iets bijzonders is gebeurd komt het regelmatig voor dat nieuwsuitzendingen alleen nog maar over dat ontwerp gaan, alsof er verder niets in de wereld is gebeurd. De mening van iedereen wordt er over gevraagd, ook van mensen die er feitelijk helemaal niets over te melden hebben. Hierdoor komt het ook nogal eens voor dat iets totaal uit zijn verband wordt gerukt en een heel eigen leven gaat leiden.
Dat is de wereld waarin wij leven. In de topsport hebben bonden het voor het zeggen, en veel van die sportbonden worden geleid door machtswellustelingen, die zogenaamd "democratisch" zijn gekozen. Het "voetbal-fanatalisme onder het Blatikaan" is een van de meest extreme en bekenste voorbeelden. Daardoor zijn er in de topsport regelmatig bijzondere gebeurtenissen.
In de Formule 1 is dat allemaal net zo erg. De media die elk detail enorm uitvergroot en de FIA die in het verleden onbegrijpelijke keuzes heeft gemaakt. Maar we moeten niet wanhopen. Ik meen te bespeuren dat er iets aan het veranderen is bij de FIA. Het is mischien nog niet helemaal perfect, maar het lijkt er op dat regels langzaam duidelijker worden, en dat beslissingen weloverwogen worden genomen. Het zou zo maar eens kunnen dat de invloed van Jean Todt langzaam zichtbaar wordt. Wat ik enorm aan de man weet de waarderen is dat ik hem nog niet op idiote uitspraken in de media heb kunnen betrappen. Hij werkt meer achter de schermen. Dat was bij zijn voorganger wel anders.
Ik ben dus heel erg benieuwd met wat voor uitspraak de World Motor Sport Council gaat komen. Zeker omdat het nu om een zaak tegen Ferrari gaat. Bij het aantreden van Jean Todt riep iedereen moord en brand, dat Ferrari nu wel helemaal voorgetrokken zou worden. Jean Todt heeft nu een geweldige kans om te laten zien hoe onafhankelijk hij kan opereren, en hoe goed hij werkelijk is, om in deze lastige situatie een juiste keuze voor de toekomst te maken.
Wat nog het mooiste aan de actie in Jerez was, was dat aan het eind van de race de overwinning aan McLaren werd geschonken, die erg behulpzaam waren geweest en "last" hadden gehad van Heinz-Harald (behulpzaam in dat ze afstand hielden). Villeneuve had namelijk aan de derde plek meer als genoeg.
Anyway, ja, die regel is er, maar het feit blijft dat hij veel overtreden wordt, hoewel ik erbij moet zeggen dat het vaak minder opzichtig of voor een minder belangrijke positie is. Maar ik vind ook als een team vraagt om je teammaat niet in te halen, dat net zo erg is, en volgens mij gebeurt dat ook nog al eens, en ook wel opzichtig. Dus, ja, de regel is volgens mij een paniekactie die kwam van de races op de A1-Ring, maar hij is er nu eenmaal. Hij wordt echter ook geregeld overtreden, zonder enige gevolgen, dus is het niet eerlijk als het nu ineens wel zou gebeuren.
Ik vind het eigenlijk een beetje lijken op "Spygate", naar aanleiding van de geruchten en bewijzen dat McLaren informatie over Ferrari had, heeft Frank Williams gezegd dat elk team spioneert, bovendien heeft Renault toegegeven informatie over McLaren te hebben. Ook zijn er eens spionnen van Toyota betrapt, en dat resulteerde alleen in ontslag van de spionnen en een relatief lage boete voor Toyota, maar omdat het McLaren was en zij op dat moment goed gingen, werd het een heksenjacht, met een torenhoge boete en het schrappen van alle constructeurspunten en stonden ze op het punt om ze uit het kampioenschap te gooien. Ik krijg het gevoel dat dit soort dingen nu en dan worden opgeblazen om weer wat extra aandacht voor de F1 te genereren, waardoor consistentie een beetje zoekraakt.
Olav,
Jammer dat je wat minder hier te vinden bent en meer op Twitter. Zo'n openbare discussie is altijd interresant lijkt me.
Al is twitter in de race wel interresant!
Emilio. Ja dat waren nog eens tijden he. Ik mis de jaren 90. Maar we mogen niet (veel) klagen de laatste jaren.. Ik ben ook geen ferrari fan hoor.
Weet je.. Eigenlijk moeten we ferrari toch ook wel een beetje respect geven dat zij zich verzetten tegen dit soort onzin regeltjes. Alleen idd raar dat ze eerst zelf dit soort regels uitlokken. Eerst vond ik ook dat het beter was dat ze de teamorders minder duidelijk, opzichtig moesten uitvoeren maar daarna dacht ik: wie houden we hier nou eigenlijk voor de gek. Ons zelf toch??
@ D Hill. Ik kijk al sinds 1991, maar ik ben het helemaal met je eens.
Het feit dat deze regel bestaat is idioot, maar hij is er nou eenmaal (grotendeels de schuld van Ferrari zelf door Oostenrijk 2002) en ze hebben 'm overtreden. Daarvoor moeten ze worden gestraft.. Ook omdat ze al zo vaak onder hun straf uitgekomen in het verleden (nee, ik ben geen Ferrari-fan).
Ik vind dat teamorders wel toegestaan moeten worden, je rijdt tenslotte met teams. Wel moet de FIA teams op de vingers kunnen tikken voor onjuist / onzinnig gebruik, zoals in Oostenrijk in 2002.
Een mooi voorbeeld van hoe het wel kan vind ik de GP van Europa 1997.
Laatste race van het kampioenschap, Villeneuve en Schumacher maken nog kans op het kampioenschap. JV en MS staan op de eerste startrij (met precies dezelfde kwalificatietijd), op de deze plek staat HH Frentzen (teamgenoot van JV, ook zelfde kwalificatietijd !). Na de start liggen JV, MS en HHF 1, 2 en 3. HHF moet van Williams de rest van het veld een beetje ophouden, zodat JV en MS hun strijd om het kampioenschap samen uit kunnen vechten.
Een prima actie, er volgt een mooi gevecht om het kampioenschap, totdat MS zich verremt , JV daarna van de baan probeert te beuken om zijn positie te verdedigen en zelf in de grindbak eindigt.
@ D Hill. Ik kijk al sinds 1991, maar ik ben het helemaal met je eens.
Het feit dat deze regel bestaat is idioot, maar hij is er nou eenmaal (grotendeels de schuld van Ferrari zelf door Oostenrijk 2002) en ze hebben 'm overtreden. Daarvoor moeten ze worden gestraft.. Ook omdat ze al zo vaak onder hun straf uitgekomen in het verleden (nee, ik ben geen Ferrari-fan).
Ik vind dat teamorders wel toegestaan moeten worden, je rijdt tenslotte met teams. Wel moet de FIA teams op de vingers kunnen tikken voor onjuist / onzinnig gebruik, zoals in Oostenrijk in 2002.
Een mooi voorbeeld van hoe het wel kan vind ik de GP van Europa 1997.
Laatste race van het kampioenschap, Villeneuve en Schumacher maken nog kans op het kampioenschap. JV en MS staan op de eerste startrij (met precies dezelfde kwalificatietijd), op de deze plek staat HH Frentzen (teamgenoot van JV, ook zelfde kwalificatietijd !). Na de start liggen JV, MS en HHF 1, 2 en 3. HHF moet van Williams de rest van het veld een beetje ophouden, zodat JV en MS hun strijd om het kampioenschap samen uit kunnen vechten.
Een prima actie, er volgt een mooi gevecht om het kampioenschap, totdat MS zich verremt , JV daarna van de baan probeert te beuken om zijn positie te verdedigen en zelf in de grindbak eindigt.
@D Hill
Ik volg F1 sinds 1994. Is dat lang genoeg?
Het gaat er om dat Ferari iets gedaan heeft waarvan de regels zeggen dat het niet mag. En dat hebben ze allemaal zo opzichtig gedaan dat nu de hele wereld er een mening over heeft.
Dat de regel waar het om draait niet "deugd" is een ander verhaal. Massa is kansloos voor het wk. Alonso ook, maar minder dan Massa.
Als ik SD of RS was had ik niets aan de stand gedaan. Dan hadden ze een prachtige 1-2 gehad waar de hele wereld lovend over schreef. Nu hebben ze een 2-1 waar de halve wereld schande van spreekt, een deel het hypocriet vind en zo zullen er nog wat meningen zijn.
Voorlopig hebben ze een artikel van een reglement overtreden. Ik vindt niet dat ze het imago van de sport geschaad hebben. Dat doen de FIA en Ecclestone zelf wel. Als ze het slimmer hadden aangepakt had niemand het gemerkt, bespaart ze $ 100.000 in contanten en een niet te berekenen bedrag aan imagoschade.
Ik vind nog steeds dat twee rijders uit een team elkaar tot op zekere hoogte moeten aanvallen. Vettel is daar onlangs te ver in gegaan waardoor Mclaren de lachende derde in was. Hij heeft het geprobeerd en zo hoort het ook. De uitwerking was alleen niet zo goed. Hier is door toedoen van Vettel het teambelang geschaad. En ja ik heb in de periode 1994-2010 genoeg gemanipuleerde races gezien. En dan had ik altijd een vieze smaak in m'n mond. Zo ook dit weekend. En dat valt niet te verdrinken met een kratje bier op zondagmiddag/avond.
als je dan toch teamorders gebruikt....doe het dan niet zo knullig.....nuff said
Sorry. Ik zie dat de meesten van jullie wel zo'n beetje de zelfde mening hebben. Dus de eerste 10 woorden van die reactie hier onder kunnen als niet geschreven worden beschouwd :-) . Aardig wat lange termijn fans op deze site zie ik :-)
Jongens... Jongens... Sinds wanneer kijken jullie F1?? Vast niet lang. Als we alle overwinningen die door teamorders zijn behaald gingen af pakken zou bijna geen 1 seizoen voor 2002 met de zelfde kampioen zijn afgesloten. Schumi zou er zeker 2 of 3 kwijt raken!! Als de TEAMS niet meer als een TEAM mogen werken maar ieder voor zich moeten gaan dan moeten ze de regels veranderen en alle teams maar met 1 auto laten rijden. Sorry maar ik vind deze hele discussie nergens over gaan.
En alonso zijn punten afpakken zou echt debiel zijn. HIJ ging toch niet aan de kant?? Dan verdient eerder massa een straf. (wat ook belachelijk zou zijn) We hebben in de F1 TEAMS en die moeten als een TEAM kunnen blijven werken anders is het geen team meer. (kijk naar wielrennen of bijv voetbal. Als een spits de bal voorzet in plaats van zelf proberen te scoren doet hij dat in het belang van zijn team, moet hij ook verplicht worden zelf te scoren?) Het is gewoon stom dat de FIA genoodzaakt is geweest die teamorders te verbieden omdat schumi en ross brawn zo idioot gingen doen. (Schumi geeft zelf ook toe dat zijn actie in 2002 anders (en mischien wel te gek) was als je zijn reactie goed leest. Gewoon dat verbod op teamorders afschaffen want dat valt toch niet te controleren. Ze kunnen het gewoon slim spelen met een pit stop of een smoesje over brandstof sparen ofzo. en dan worden we dus nog meer voor de gek gehouden. Willen we dat dan ? (blijkbaar wel) Dan liever zo dat ik het kan zien.
@ Nitro McClean
Ik ben het helemaal eens met jou punt 5, maar voor mij geldt het niet alleen voor de teams, maar ook voor de fans. Olav heeft vaak genoeg geroepen dat, als de teams het zo willen, coureurs gewoon wat langer vast worden gehouden in de pitstraat. Ik durf zelfs te beweren dat ze soms gewoon een ongunstigere pitstrategie uitvoeren voor de coureur die ze erachter willen hebben. Ook zien we vaker teamorders als het niet om de leiding gaat, omdat het team denkt dat de andere coureur misschien een grotere kans heeft nog wat verder naar voren te komen. Nu is het eens Ferrari, nu is het eens om de leiding, nu is het eens open en bloot voor de camera (nadat, op BBC in ieder geval, men al erg lang door had dat er heibel was in de tent bij Ferrari, omdat er heel veel discussie was, iedereen wist dus wat er komen ging) en dan kan het ineens niet en is het een schande die de sport zwaar in diskrediet brengt. Dat het niet kan, is voor mij duidelijk, maar het gebeurt veel vaker, op heel veel manieren, en nu is het ineens weer schade aan het imago. Het is maar wat je er zelf van wilt maken...
Op je punt 7, het voelt voor mij een tikkie als Piquet junior bij Renault. Volg de order op of je ligt er uit. Ik denk niet dat hij bij Ferrari zit om zijn prestaties (als hij niet voorop ligt, wordt het hélemaal niets met die gozer) maar omdat hij een teamspeler is en bereid is tweede viool te spelen, in ieder geval onder druk. Nu hij door heeft dat hij fijn tweede coureur achter Alonso mag spelen, is het echter toch niet zo leuk. Het is een beetje als Barrichello toen in Oostenrijk. In zijn contract stond dat hij niet tweede coureur was, maar daar bleek dat hij het toch was, en hij moest het maar slikken. Als Massa zich nu netjes achter Alonso schaart, mag hij nog jaren blijven, de keus is dus aan hem.
De reacties in de pers, de Formule 1 wereld en op de verschillende internetforums vind ik even bedenkelijk als de teamorders zelf. Alles op een rijtje:
1) Sinds 2002 zijn team-orders volgens de regels verboden in de Formule 1.
2) De actie van Ferrari van gisteren was overduidelijk een team-order.
3) Ferrari moet gestraft worden omdat ze een regel hebben overtreden.
4) Het verbod op team-orders is een bedenkelijk verbod. Een team kan de reze regel op heel veel manieren eenvoudig omzeilen. Dat is de afgelopen jaren ook heel veel gebeurd.
5) Ferrari er van beschuldigen dat ze de boel benonderen vind ik daarom hypokriet. Je zou ook kunnen zeggen dat ze het tenminste open en eerlijk doen, en niet via de achterdeur zodat niemand het ziet of dat niemand er iets om kan aanmerken.
6) Ferrari heeft een hele domme actie gedaan door een team-order zo opzichtig uit te voeren. Nu hebben ze een boel ellende over zich zelf afgeroepen.
7) Massa heeft met zijn opstelling zijn eigen ruiten ingegooid. Hij had ook iets minder opvallend Allonso voorbij kunnen laten, dan was er minder gedoe geweest. Hij was het waarschijnlijk niet eens met de team-order en heeft dat op deze manier laten weten. Een coureur trekt alleen uiteindelijk aan het kortste eind. Dat is in het verleden al vaak zo gebleken.
Waarom zouden ze dan uitgesloten wordt van deelname in het constructeurs kampioenschap?? Door deze actie veranderd er toch niks aan dit kampioenschap? Er veranderd iets in het rijderskampioenschap. Dus moeten ze naar mij mening punten bij Alonso afpakken en niet een straf uitdelen die niks te maken heeft met het gehaalde voordeel, die ferrari met deze actie heeft behaald. Toch? Je raakt ze wel door ze uit het constructeurskampioenshap te gooien, dat klopt. Maar ik vind dat er gevolgen moeten zijn voor het gehaalde voordeel.
@ D Hill:
Ik snap best dat ze, gezien de stand in het WK, Alonso meer punten voor het kampioenschap willen laten halen.
Ze doen het hier op een hele domme, doorzichtige manier.
Daarmee hebben ze een van de spelregels overtreden en moeten ze gestraft worden.
Voor mijn gevoel heb ik nu naar een gemanipuleerde race gekeken.
En hebben we nu niet een "winnaar" die onlangs nog iets over gemanipuleerde races riep?
Stel dat Alonso aan het eind van het seizoen (laten we hopen van niet) als wereldkampioen uit de auto stapt heeft hij dan dat kampioenschap verdient? Ik heb hem dit seizoen nog niet heel veel goede dingen zien doen. Zijn gejank voerde de boventoon.
@Raging Phoenix
Ik moet echt even wat geschiedenisboeken door na jouw antwoord.
Feit blijft dat teamorders verboden zijn. Ik denk dat er geen ander team is die zover de randen van wat mag en niet mag op zoekt en er zoals nu overheen gaat.
@ D Hill:
Het niet alleen een teamorder-verbod wat overtreden is, ook is het verboden om het Imago van de sport te beschadigen. Nu weet ik het wel, dat imago is al niet echt groot meer, maar goed.
Gewoon terecht dat ze alonso laten winnen. Ferrari is een TEAM. Dus ze willen het beste voor het team. Dat is dit. Ze dragen hiermee ook bij aan een betere show. Er zijn nog steeds 5 man in de race voor het kampioenschap en we zijn al halverwegen. Dat is toch uniek!!! OK de uitvoering was niet slim. Massa was pissig en wilde gewoon effe aan de wereld laten zien dat hij aan de kant moest. Geen goede teamplayer dus. Snap echt niet dat ze zijn contract verlengt hebben. Alonso is juist wel een goede team player. Hij probeert hem een keer in te halen, Massa gooit het gat dicht, Alonso wil geen risico nemen dat de 1-2 verloren gaat dus haakt af. Had het een mclaren of redbull geweest had hij wel meer aangevallen.
Het verschil met deze actie en die van schumi in 2002 is dat schumi toen al een extreem ruime leiding in het kampioenschap had. En toch moest rubens (die al jaren in dienst reed voor schumi) zijn overwinning weg geven zo dat schumi die 2 puntjes meer had. (die die helemaaaaaal niet nodig had)
Maar nu spreken we over een heel andere situatie. Alonso heeft wel ieder puntje nodig om nog kans te maken. Als de coureurs bij mclaren of redbull niet zo aan elkaar gewaagt zouden zijn zouden zij het zelfde doen. Kijk maar naar vettel met die vleugel. Die kreeg hij toch ook omdat hij meer punten had dan webber??
@ Olav:
Denk dat ik en vele met mij benieuwd zijn naar hou verdere mening!!!!
Ik lees niets over het feit wie de voorzitter is van de organisatie die een straf moet gaan uitdelen ...duhhh ff allemaal vergeten dat Jean Todt een tijdje bij Ferrari heeft gewerkt zeker! Hij moet wel wat doen anders is ook hij zijn geloofwaardigheid kwijt !! Ik gok dat Ferrari uitgesloten wordt van deelname in het constructeurs kampioenschap!
Er spelen trouwens ook andere belangen mee. Red Bull's teambaas Horner heeft gezegd dat hij vond dat dit niet kon. Van McLaren hoorden we niets. En als we kijken, voor McLaren was het gunstig dat Ferrari punten van Red Bull wegkaapte. Voor Red Bull was dat dus een probleem. Als Ferrari gediskwalificeerd wordt, is dat in het voordeel van Red Bull, omdat zij dan meer punten in verhouding tot McLaren mee naar huis nemen en Vettel meer kan inlopen. Het is dus gewoon een strategisch spelletje wie er tegen is en wie niet.
@ Nitro McClean
Ze zeggen dat Massa een probleem met zijn banden had en dat daarom Massa zelf heeft besloten Alonso er voorbij te laten (dit dan waarschijnlijk zodat ze niet allebei werden bijgehaald door Vettel). Het probleem voor Ferrari is dat het Massa-kamp het er niet bepaald mee eens was en er daarom geen naadloos toneelstukje is opgevoerd. Echter, ik denk dat het nog steeds een verhaal is dat te verdedigen valt. Betekent niet dat ik geloof dat dat gebeurd is, maar het tegendeel is moeilijk te bewijzen.
@ Hans
Ik vind Salo-Irvine 1999 en Schumacher-Barrichello A1 Ring wel wat anders. In het eerste geval ging het namelijk om de titel. Iets wat Schumacher zelf later ook in Maleisië voor Irvine deed, waar Schumacher sneller was, maar tussen Irvine en Hakkinen ging zitten. En dat is toch een beetje wat er vaak wordt verwacht van teamgenoten als één rijder voor de titel kan gaan. Denk maar aan Frentzen die het veld achter Schumacher en Villeneuve ophield in Jerez 1997. Anyway, mijn punt is dat dit lang niet zo erg is als Oostenrijk. In Oostenrijk was het de laatste ronde (wat zeg ik, op de lijn zo ongeveer en twee jaar achter elkaar), was Barrichello het hele weekend sneller en ging het nergens om. Dit maal was Alonso het hele weekend sneller (bij de start had hij de pech dat Vettel hem tegen de muur drukte en Massa zou buitenlangs kon), was het toch wel een stukje voor het eind en is het doel om Alonso in de titelstrijd te brengen. Het is geen mooie actie, maar gezien de geschiedenis op dit vlak denk ik dat ze dit niet zwaar zouden moeten straffen. Ik denk dat de FIA het ook zo ziet, want kregen ze niet 1 miljoen dollar boete voor Oostenrijk (ik weet het niet meer, maar volgens mij wel)?
En ja, Ferrari miste een beetje een draaiboek in deze omstandigheden, maar ik denk dat ze ermee wegkomen.
Zo raar vind ik het niet wat Ferrar gedaan heeft. Alonso heeft nog een theoretische kans op de titel en Massa stond daar 30 punten achter. Als je dan vorm terug vindt, en kansen open wil houden is dit het gewenste resultaat. Dat praat natuurlijk niet goed op welke manier dit is gebeurd.
Ze hebben simpelweg de fout gemaakt dit niet voor de wedstrijd te bespreken. Als Massa zich gewoon een keer vet verremd had (hele wedstrijd had hij al blokkerende wielen) had niemand geklaagd, als Massa in bocht 1 een keer zijn apex miste had Alonso er ook langs gekunt , had ook niemand geklaagd, ondanks dat het ook op teamorders neer komt.
Waar het dus feitelijk op neerkomt is de manier waarop dit uitgevoerd werd, en de opmerking van Rob Smedley. Ik snap dat Massa pissig is, maar dit was wel de domste manier om Alonso voorbij te laten.
Toch hoop ik wel dat Alonso zijn punten mag behouden voor het kampioenschap, kampioenschap kan een gast als Alonso wel gebruiken. Wel zou ik het rechtvaardig vinden als Ferrari de constructeurspunten verliest.
De gehele F1 is de laatste jaren veranderd in een grote schertsvertoning. Er is maar één belang meer en dat is geld en dat maakt niet alleen F1 kapot maar ook vele andere sporten. De coureurs zijn een stelletje jankende kinderen, geen eigen mening en niks te vertelllen. Vroeger waren het helden nu zijn het op afstand bestuurbare robotjes. Gewoon doen wat je opgedragen wordt en je bek houden voor een zak geld. Het wordt tijd dat de mensen eens afhaken bij de grote sport evenementen. Daar zit je dan je zondagmiddag naar te kijken.....
zozo 100.000 boete... dat zal ze pijn doen zeg....
ze komen hier mee weg. Op zijn hoogst een "voorwaardelijke" straf...
@Raging Phoenix
Als ik jouw bijdrage lees denk ik dat je zo bij Ferrari zou kunnen gaan werken. Ik vind het grote onzin wat je schrijft.
Ik vind de boete die er nu opgelegd is nog te weinig.
Het is een herhaling van een actie zoals Ferrari die o.a. op de A1 Ring in Oostenrijk, waar Baricello van een overwinning bestolen is, heeft uitgehaald. Je geeft zelf het incident tussen Salo en Irvine (1999) aan. Het is nu weer zo'n opzichtig incident van die mafiosi.
Wanneer ze zoiets doen gaat het altijd zo opzichtig. Ze verliezen elk zicht op de werkelijkheid. Net als het incident met Schumacher in de kwali van Monaco 2006, En maar denken dat de rest van de wereld het niet door heeft. Het is dus niet de eerste keer dat ze een eigen coureur vreselijk naaien. Het is op deze manier (weer) een (z)(d)ure overwnning.
Als Alonso sneller is moet hij hem gewoon inhalen. Niets meer en niets minder. Alonso heeft 1x een actie geprobeerd. Daarna liep Massa 3 sec. uit op Alonso. Toen kwam de inmiddels beroemde mededeling en even later zit Alonso voor Massa.
In de wk stand hebben beide coureurs geen schijn van kans op een titel of een veel hogere eindclassering.
De auto is sterk verbeterd maar de andere teams RBR en McLaren sleutelen ook nog aan de auto om hem beter te krijgen. Het door RBR en McLaren gecreeerde gat is denk ik niet meer overbrugbaar
Het is niet te begrijpen dat ze dit doen. Ze kunnen na 10 races eindelijk weer eens een mooi resultaat laten noteren en ze verpesten het op deze manier voor zichzelf. Diskwalificatie + een hogere geldboete. Dat verdienen ze op dit moment.
Ik ben geen fan van Massa. Als hij niet vooraan rijdt, is hij nergens. Ik snap dan ook niet dat hij al sinds 2006 zo'n rode auto mag besturen. Exit uit F1 na z'n Sauber periode dat verdiende hij in mijn optiek. Maar vandaag heeft hij niets fout gedaan. Een prachtige start waarbij hij subliem die irritante vinger inhaalde. Een solide race, waarin hij niets fout heeft gedaan, had bekoond moeten worden met een overwinning. Dat verdiende hij vandaag. Hoewel Mum een vreselijk bocht is, had ook de champagne van Alonso beter gesmaakt.
@ Raging Phoenix:
"Daarbij komt nog dat Ferrari zich heel erg heeft proberen in te dekken" en "Ik geloof niet dat Massa een probleem had".
Op de herhaling van de onboard camera met telemetri was heel duidelijk te zien dat Massa veel minder gas gaf op het bewuste moment. Tijdens de persconferentie werd Massa gevraagd wat daar gebeurde. Hij vond het niet nodig die vraag te beantwoorden. Als hij een fout maakte, of een technisch probleem had, had hij de vraag normaal kunnen beantwoorden. Ferrari kan zich dus volgens mij helemaal niet meer indekken.
Een straf van €100.000,- voor Ferrari vind ik absurt. Wat is dat voor een straf? Mag je de regels overtreden als ja na afloop een kleine vergoeding betaald? Volgens mij is het niet ontdenkbaar dat de FIA straks nog zegt: Ferrari heeft al een straf gehad, en we gaan een team niet twee keer voor de zelfde overtreding van de regels straffen. Zo'n uitspraak zou ik wel absurt vinden.
Door al de ophef over de teamorders zouden we bijna vergeten dat RTL op zaterdag weer een reporter op lokatie had! Heel goed, weer ouderwets interviews met de coureurs. Blijft dit bij een eenmalige actie, of gaan we het vaker zien? Het technische rondje langs de teams met de laatste upgrades mag voor mij ook weer terug komen. Dat maakte vroeger de voorbeschouwing op RTL echt iets speciaals, wat ik nu nog niet heb gezien bij de BBC. Of ik moet dat nog gemist hebben bij de BBC.
Ook heel goed vond ik de actualiteiten tijdens de race die je (Olav) van Twitter haalde. Dat is nu echt nieuws waarin we zijn geinterresseert tijdens de race.
@Raging:
Ik denk dat het nog wel een staartje krijgt bij de World Motorsport Council.
Hoop dat ze puntenmindering krijgen, en niet uitgesloten worden. Dit is natuurlijk een schandalige vertoning. Alonso speelt weer de onschuld zelfe maar weet donders goed dat hij hem kado heeft gekregen. Als hij over de streep komt en vraagt naar Massa, is dit alleen een slecht uitgevoerd stukje toneel.
Massa zegt nu overigens dat het zijn eigen keuze was. Ook dit raakt kant noch wal, want direct na de wedstrijd kun je aan zijn lichaamstaal zien dat hij er de P in had. En tijdens de persconferentie zegt hij nog : Ik heb geen fouten gemaakt en had kunnen winnen. Duidelijk dat Italianen geen goed toneel draaiboek hadden klaar liggen.
Ik ben niet bepaald een fan van Massa, Alonso of Ferrari, maar ik moet zeggen dat ik deze actie wel snap. Alonso is de enige met soort van een kans op de titel. Het is tijd voor Ferrari om een coureur aan te wijzen, zodat ze voor die coureur de meeste punten kunnen verzamelen. Het probleem was, en dit is natuurlijk al eerder gebeurd, dat het zo opzichtig gebeurde omdat de coureur wie het gevraagd werd, het er niet zo mee eens was.
Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Mika Salo op ditzelfde Hockenheim zijn eerste en enige would-be overwinning heeft weggegeven aan Eddie Irvine zodat die laatste weer een stap in zijn jacht naar de titel kon doen. Toen was het fantastisch, want het werd zo een epische strijd tussen Eddie Irvine en Mika Hakkinen, waar het er eerst op leek dat Schumacher, en later Hakkinen, er wel even met de titel van door zou gaan. Hoewel Ferrari zich nu in een meer kansloze positie bevindt, is het wel een keuze voor de titel. De reden dat ze de regel, waar Ferrari nu voor gehoord zal worden, gemaakt hebben, is voor de acties in Oostenrijk, waar Ferrari een duidelijk snellere Rubens Barrichello vroegen om Michael Schumacher er voorbij te laten, terwijl hij geen enkele bedreiging in zijn jacht naar de wereldtitel had, waardoor het een vrij zinloze actie werd. Bovendien wordt er vaak genoeg gezegd "Ach, dan houd je hem toch wat langer vast tijdens de pitstop." en dan is dat gewoon een slimme truc in plaats van competitie vervalsing.
Ik moet zeggen dat ik erg tegen teamorders ben, maar ik snap waarom het is gebeurd, en gezien de geschiedenis denk ik niet dat ze Ferrari nu moeten straffen, al helemaal niet meer dan de honderdduizend dollar boete die ze al aan hun broek hebben.
Daarbij komt nog dat Ferrari zich heel erg heeft proberen in te dekken. De tekst was: "Fernando is faster than you. Can you confirm you understood that message?" Natuurlijk weet heel de wereld dat er bedoeld werd: Laat hem voorbij, maar het is niet letterlijk gezegd. Bovendien vraagt Alonso nog, na de finish, vanuit de cockpit hoe het met Massa is afgelopen. Hij suggereert daarmee dat Massa misschien een probleem had, en dat hij bezorgd is of Massa nog wel tweede is gebleven. Ik geloof niet dat Massa een probleem had, maar het is wel weer iets waarmee ze aantijgingen kunnen weerleggen. De enige fout, in mijn ogen, is dat Smedley, Massa's engineer, zegt, nadat Massa Alonso er voorbij heeft gelaten: "Good lad, just stick with it. Sorry." Met dat sorry, zegt hij in mijn ogen dat hij het erg vervelend vindt dat hij Massa dit heeft moeten opdragen. Maar zelfs dat kun je uitleggen als "Sorry dat je auto een probleem heeft en je de leiding niet kon behouden." Ik geloof dat het met een sisser afloopt.
Gisteren hoopte ik op een overwinning voor Alonso, omdat daarmee weer wat spanning in het kampioenschap zou kunnen komen. Vandaag heeft Alonso gewonnen..........
Alonso roept tijdens de race over de boordradio dat hij sneller is dan Massa. Wat een jankerd. Als hij sneller is moet hij gewoon ballen laten zien en hem inhalen. Dat doen ze bij RedBull en bij McLaren (met wisseld resultaat overigens).
Het team vertelt over de boordradio tegen Massa dat Alonso sneller is dan hem, en vraagt Massa of hij wil bevestigen dat hij dit heeft begrepen. Ferrari moet op dit moment vast hebben gedacht dat de rest van de wereld steken blind en knettergek is.
Na de Spitzcurve gaat Massa van zijn gas waardoor Alonso er makkelijk langs kan. In de herhaling van de on-board camera met telemetri kunnen we duidelijk zien dat Massa bij het uitacceleren van de Spitzcurve geen volgas geeft, en pas het gaspedaal intrapt als Alonso naast hem zit.
Na afloop wordt Stefano Domenicali geinterviewed door de BBC, pas nadat hij in het zicht van de BBC camera gebeld heeft met Luca di Montezemolo om uit te leggen wat er precies vanmiddag in Hockenheim is gebeurd. In het interview met de BBC geeft hij zelf aan dat hij weet welke vraag hem zal worden gesteld. Desondanks zegt hij dat het géén team-order is....... Wij zijn gek of hij is gek. Ik denk het laatste.
Tijdens de persconferentie wordt Massa gevraagd wat er gebeurde toen Alonso hem inhaalde. Hij vond het niet nodig om deze vraag te beantwoorden. Als Massa een fout had gemaakt (verkeerd geschakeld, verkeerde knop indgedrukt of wat dan ook) of even last had van een technisch probleem had hij dat als antwoord kunnen geven. Hij heeft niet eens de moeite genomen om een smoes te verzinnen. Daarmee heeft hij overduidelijk bekend dat hij een teamorder heeft uitgevoerd. En teamorders zijn in 2010 nu eenmaal verboden.
Ferrari heeft voor de hele wereld de Formule 1 opnieuw belachelijk gemaakt. Ferrari verdient hiermee een flinke straf. Als de FIA hier geen hoge straf voor geeft verliezen ze al hun geloofwaardigheid.
Alonso gaat voor mij in dit verhaal ook niet vrij-uit. Hij was degene die riep dat hij sneller was dan Massa. Daarmee kan hij het hele spel ingang hebben gezet. Hij heeft er in iedergeval wel om gevraagd. Na afloop speelt hij de grote onschuld. Zou hij zo kort van geheugen zijn dat hij vergeten is dat hij zelf heeft aangegeven dat hij sneller was dan Massa?
In Singapore wist Alonso in 2008 van niets. Tenminste, dat heeft hij heel de wereld laten denken. Nu hij zo opzichtig deed dat hij van niets wist, denk ik dat hij in 2008 ook wist wat er aan de hand was, en heeft hij achteraf gewoon ook toneel gespeeld.
Als de FIA hier niets aan doet. Ben ik helemaal klaar met de F1.... vrees ik... kijk verdorie al 25 jaar. Dat Ferrari dit doet is fout. Maar in het heetst van de strijd probeer je van alles. (Voetballers maken ook fouten en krijgen daarvoor een gele of rode kaart). Dus FIA moet dit zwaar bestraffen.
Raceuitslag:
1:) Alonso
2:) Vettel
3:) Button
4:) Massa
5:) Rosberg
6:) Kubica
7:) Webber
8: Schumacher
9:) Hamilton
10:) Sutil
Ik hoop op de volgende startopstelling:
1 Hamilton
2 Vettel
3 Alonso
4 Button
5 Webber
6 Kubica
7 Kobayashi
Dat het een hele spannende race mag worden, met Alonso als winnaar, om nog meer spanning in het kampioenschap te krijgen.
Ik ben benieuwd. Er is kans op regen op vrijdag en zaterdag en een wat kleinere kans op zondag. Stiekem hoop ik dat er regen valt in de kwalificatie die de 'vaste orde' wat door elkaar schud. Maar nog liever zie ik een half regen/half droge race. :)
Ik verwacht dat McLaren dit weekend goed mee kan gaan komen. Hamilton pakt pole, gevolgd door Webber en Vettel. Heb jij nog een voorspelling, Olav? Wat denk je er van? :-)

